Wednesday 20 July 2016

Day 61, July 19. Done!

From: Seskarö
To: Vitikari udde, Haparanda
Distance: 22,5 km
Total distance: 2416 km
Wind: N 3-8 m/s
Weather: Sunny, 20 C
So today was my last day, only had a bit more than 20 kilometers to go and despite head wind that should not be a problem.
Started my morning by having a shower (found one just next to the toilet provided by the harbor, the door was open and there was no fee) to spare my family who would have to spend the rest of the day with me in the car.
Got going about a quarter to nine and took my time this morning to really go slow and enjoy it. Passed under the bridge to Seskarö and after a few more hours turned up towards the mouth of Torne River.
The current here was visible when looking at seaweeds and rocks and all of a sudden I was more or less stuck in an area with very dense seaweed. Had to get my rudder out of the water to actually move forwards. When finally getting out of this place and a little bit further I saw them!
My family was standing there on Vitikari head with balloons cheering. It was an amazing feeling! Got out of the water and up to the cairn, put my hand on it and had the compulsory photograph taken.


That cairn is actually placed in the middle of a garden belonging to a small summer house so it did not at all look as I expected. Just as everyone else is saying the mosquitos are nasty here and to get out of here as soon as possible I reckoned I found a great spot just a kilometre up the river where there was a place to get the car all the way down to the water. It was not a great idea... The current made paddling up the river extremely hard work, at one point I thought I'd have to just give up and go back but the thought of that got my blood pumping and I managed to get to the shore, exhausted.
The rest was done in classic Omberg/Blomberg family-style, got all gear in the car, the kayak on the roof racks and drove all the way back to Stockholm, keeping stops to a minimum, arrived safely back home 11 hours later. We managed to pass the Höga Kusten-bridge at sunset and view was definitely worth a stop, this must be the most beautiful bridge in Sweden!
Today's route:

4 comments:

  1. Hej Pernilla och GRATTIS till din stronga HBB-färd!
    Du hade tydligen oanade krafter kvar efter målgången för att sega dig uppför den starkt strömmande Torne älv till en omlastningsplats för kajaken f.v.b. biltransport hem – kanske din tuffaste paddling under färden och dessutom efter målgång?! Annars hade du kunnat paddla en kilometer väster ut från Virtakari udde till båthamnen i Riekkola som har direktförbindelse med vägnätet, men det alternativet kan du välja nästa gång :-).
    Trevlig medryckande blogg med glimten i ögonvrån som lockade till läsning varje dag. Dessutom med uppskattad kartskiss för varje paddeletapp, och med den ”mixade” vokabulären i översättningen till svenska så gav texten i sig själv din berättelse en extra touche!
    Kul att läsa att Seskarö Wärdshus lever upp till sitt goda ryckte och som jag också besökte på sluttampen under min första HBB-paddling 1995.
    Min meny då (1 aug.) bestod av en plankstek med grillad ox- och fläskfilé med potatismos (130:-) och en liten flaska rödvin (70:-) samt att jag avslutade den utsökta måltiden med en glassdessert (40:-). Således 240:- för hela kalaset och det var det värt!
    ”Ja, bättre kan jag inte må, som om jag redan gått i mål...”, skriver jag om värdshusbesöket i min kajakbok 'Kusten är klar !' från 1995 års HBB-paddling.
    Jag förmodar att jag matcher din superba meny som du skriver om på din hemsida!? Seskarö Wärdshus får bli en hägring ifall det blir ytterligare en HBB-färd för mig... - du har säkert vattenhålet i skönt minne vid en eventuell kommande HBB-färd!
    Ett besök på Seskarö Wärdshus borde vara ett ”måste” för varje sann HBB-paddlare!
    Hälsningar / Bengt (5 HBB)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jisses det var definitivt den tyngsta delen på hela färden att lyckas ta sig upp längs Torne älv. Tänkte att det inte skulle strömma så mycket eftersom det var mitt i sommaren... Kunde inte haft mer fel. Fick mig en rejäl utmaning, både motströms och en hel del virvlar.
      Kul att du har uppskattat bloggen! Det känns väldigt kul att ha dagboken kvar nu när jag är i land, går in lite då och då för att friska upp mitt minne över vad som hänt de olika dagarna.
      Min middag på Seskarö gick lös på lite drygt det tredubbla men var värd varje krona :-)! Ett fantastiskt sätt att tillbringa resans sista kväll på! (Kan dock tänka mig att man kan vara lite naggad att ta de sista dryga 20 km samma dag om man kommer till Seskarö under sen eftermiddag istället för att stanna, min skjuts skulle inte komma förrän dagen därpå så för mig var det ett lätt val :-))
      /Pernilla

      Delete
  2. Starkt jobbat Pernilla, du har gjort ett starkt intryck med dina dagsetapper. Bra blogg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Verkligen synd att du inte kunde fortsätta, jag följde din blogg varje dag.
      /Pernilla

      Delete